«Η ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΤΗΣ, Η ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ ΑΝΤΙΣΦΑΙΡΙΣΗ»

«Η ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΤΗΣ, Η ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΑ ΑΝΤΙΣΦΑΙΡΙΣΗ»

 

Το σύστημα προσοχής του ανθρώπου διαιρείται σε 3 τμήματα που εκτελούν διαφορετικές λειτουργίες:

-Εστίαση στα εισερχόμενα ερεθίσματα από τα αισθητηριακά συστήματα

-Ανίχνευση των ερεθισμάτων για συνειδητή επεξεργασία

-Διατήρηση εγρήγορσης

            Ο έλεγχος κίνησης είναι ο εγκεφαλικός μηχανισμός που μειώνει την κινητικότητα του ατόμου όταν πρέπει να ασχοληθεί με μία δραστηριότητα που δεν απαιτεί κίνηση (πχ πνευματική- μελέτη, γράψιμο, επιτραπέζιο παιχνίδι κλπ).  Το υπερκινητικό παιδί, είναι πολύ ενεργητικό παιδί, μόνιμα ενασχολούμενο, σε συνεχή κίνηση και πολύ διεγερμένο. Εμφανίζει έλλειμμα στους μηχανισμούς συγκέντρωσης προσοχής, στον συνδυασμό  ιδεασμού και πράξης και στην στήριξη της αυτοπεποίθησης του.

 

Η προπόνηση των παιδιών  στην επιτραπέζια αντισφαίριση συμβάλλει στην ανάπτυξη της αερόβιας και της αναερόβιας ικανότητας, βελτιώνει τη μυϊκή δύναμη, την αντοχή και την ισχύ,  ενδυναμώνει την συναρμογή των μυών, αυξάνει την ευκαμψία και την ταχύτητα. Επιπλέον, λόγω της φύσης του αθλήματος το αθλούμενο παιδί εξασκεί και ενδυναμώνει τον οπτικοκινητικό του συντονισμό καθώς παρατηρεί διαρκώς τη μετακίνηση της μπάλας. Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα της εξάσκησης στο εν λόγω άθλημα είναι η αποφυγή τραυματισμών καθώς δεν προβλέπεται καμία επαφή με τον αντίπαλο παίκτη. Εκτός από σωματική άσκηση, η επιτραπέζια αντισφαίριση προσφέρει και πνευματικά οφέλη. Το παιδί σχεδιάζει στρατηγικές και οι αποφάσεις που  πρέπει να εκτελεστούν σε δέκατα του δευτερολέπτου. Έτσι αυξάνονται τα επίπεδα συγκέντρωσης και η ικανότητα λήψης αποφάσεων. Αυτή ακριβώς η πτυχή του αθλήματος είναι που βρίσκεται στον αντίποδα της διάσπασης προσοχής, μιας διαταραχής που μαστίζει έναν μεγάλο αριθμό παιδιών σχολικής ηλικίας τα τελευταία χρόνια και τυπικά είναι γνωστή ως ΔΕΠΥ.

Τα κύρια συμπτώματα της διαταραχής αυτής είναι η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η διάσπαση της προσοχής.

Περισσότερο αναλυτικά η συμπτωματολογία της ΔΕΠΥ σύμφωνα με το DSM-IV είναι η ακόλουθη:

ΔΙΑΣΠΑΣΗ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

1.

Συχνά αποτυγχάνει να συγκεντρώσει την προσοχή σε λεπτομέρειες η κάνει λάθη απροσεξίας σε σχολικές εργασίες, τη δουλειά ή σε άλλες δραστηριότητες.

2.

Συχνά δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή σε έργα ή δραστηριότητες παιχνιδιού.

3.

Συχνά φαίνεται ότι δεν ακούει όταν του απευθύνεται ο λόγος.

4.

Συχνά δεν ακολουθεί μέχρι τέλους οδηγίες και αποτυγχάνει να διεκπεραιώσει σχολικές εργασίες ή άλλα καθήκοντα που του ανατίθενται στην τάξη ή στο σπίτι (χωρίς αυτό να οφείλεται σε εναντιωτική συμπεριφορά ή σε αποτυχία κατανόησης των οδηγιών).

5.

Συχνά δυσκολεύεται να οργανώσει δουλείες και δραστηριότητες.

6.

Συχνά αποφεύγει, αποστρέφεται ή δείχνει απροθυμία να εμπλακεί σε έργα που απαιτούν σταθερή και διαρκή πνευματική προσπάθεια.

7

Συχνά χάνει αντικείμενα απαραίτητα για εργασίες ή δραστηριότητες.

8

Συχνά διασπάται πολύ εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα.

9

Συχνά ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες.

ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

1

Συχνά κινεί νευρικά τα χέρια και τα πόδια ή στριφογυρίζει στη θέση του.

2

Συχνά σηκώνεται από τη θέση του μέσα στην τάξη ή σε άλλες περιστάσεις, στις οποίες επιβάλλεται να παραμείνει καθισμένο.

3

Συχνά τρέχει ή σκαρφαλώνει με τρόπο που δεν ταιριάζει σε χώρους ή περιστάσεις.

4

Συχνά δυσκολεύεται να παίζει ή να συμμετέχει ήσυχα σε δραστηριότητες κατά τον ελεύθερο χρόνο του.

5

Συχνά βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και ενεργεί σαν «κινούμενη μηχανή».

ΠΑΡΟΡΜΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

7

Συχνά απαντά απερίσκεπτα πριν ολοκληρωθεί η ερώτηση.

8

Συχνά δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του/της.

9

Συχνά διακόπτει ή παρεμβαίνει σε συζητήσεις-δράσεις άλλων.

Στην περίπτωση της διάσπασης προσοχής αθλήματα και γενικότερα παιχνίδια και δραστηριότητες που ασκούν την συγκέντρωση της προσοχής ενδείκνυνται .

Η επιτραπέζια αντισφαίριση όπως και το σκάκι είναι δύο από αυτά που μεταξύ άλλων ωθούν το παιδί να :

  • Θέσει σαφή όρια και να υπακούσει σε κανόνες μιας και έχει ανάγκη να γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει και ποια θα είναι τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς του.
  • Εκπαιδευτεί να είναι συνεπές και  σταθερό προς τον  προπονητή του και προσηλωμένο στους  κανόνες του παιχνιδιού.
  • Μάθει να λειτουργεί σε έναν χώρο  συγκεκριμένο, μεγάλο και αφαιρετικό, δίχως διασπαστικά ερεθίσματα.
  • Επανατροφοδοτείται συχνά και άμεσα.
  • Επαινείται η συγκεκριμένη λειτουργική συμπεριφορά του άμεσα.
  • Εστιάζει στην επιθυμητή συμπεριφορά, κι όχι σε αυτή που τον ταλαιπωρεί και θέλει να σταματήσει.
  • Να εκτονώνεται φυσικά κι όχι παθητικά.
  • Ασκείται στην υπευθυνότητα και  την οργάνωση.
  • Ενισχύσει τον επικοινωνιακό τομέα αφού η ύπαρξη φίλων είναι άκρως σημαντική.
  • Απενοχοποιηθεί εφόσον δεν ευθύνεται για την δυσλειτουργική του συμπεριφορά

 

Ο ψυχίατρος  και συγγραφέας, με διάσπαση προσοχής Ned Hallowell,  υποστηρίζει ότι μια από τις καλύτερες θεραπείες για την διάσπαση προσοχής είναι η σωματική άσκηση. Όταν κάνουμε  κάποια σταθερή φυσική δραστηριότητα (άθληση) κάθε εβδομάδα, το μυαλό μας  είναι καλύτερα συγκεντρωμένο καθ όλη την διάρκεια της ημέρας.

Τα “ΔΕΠ μυαλά” δεν έχουν αρκετά συστήματα αρχειοθέτησης. Δεν αποκτούν με φυσικό τρόπο την συνήθεια να είναι στην ώρα τους, χάνουν επίσης πράγματα ενώ  στο πινγκ πονγκ ο στόχος είναι ακριβώς να μην χάνεις ποτέ από τα μάτια σου το μπαλάκι, εκπαιδεύεσαι αντίστροφα, εκπαιδεύεις το μυαλό σου να δουλεύει δεξιόστροφα.

➤ Ένα παιδί με ΔΕΠΥ δυσκολεύεται να παραμείνει καθισμένο όταν χρειάζεται. Στην επιτραπέζια αντισφαίριση το παιδί δεν χρειάζεται να καθίσει. Απεναντίας πρέπει να είναι συνεχώς όρθιο αλλά παρόλα αυτά περιορισμένο και αυτοπειθαρχούμενο στους κανόνες ,σε ένα νοερό χώρο του 1m2.
➤ Ένα παιδί με ΔΕΠΥ δυσκολεύεται να προσηλωθεί και να περιμένει τη σειρά του στο παιχνίδι. Στην επιτραπέζια αντισφαίριση δεν χρειάζεται να περιμένει αφού παίζει συνεχώς και περιμένει μόνο τον αντίπαλο του να κάνει την επόμενη κίνηση του.
➤Ένα παιδί με ΔΕΠΥ δεν μπορεί να δώσει προσοχή σε λεπτομέρειες ή κάνει απρόσεκτα λάθη. Στην επιτραπέζια αντισφαίριση  τα λάθη απροσεξίας  έχουν άμεσο αντίκτυπο στην έκβαση του παιχνιδιού μιας και στερούν πόντους. Επομένως το παιδί αποκτά κίνητρο να  προσέξει περισσότερο για να πάρει την επανατροφοδότηση του.
➤ Ένα παιδί με ΔΕΠΥ δυσκολεύεται να νιώσει ικανοποίηση . Στην επιτραπέζια αντισφαίριση το παιδί παίρνει διαρκώς ικανοποίηση,  με βάση την προσπάθεια που καταβάλλει,  μιας και είναι ένα παιχνίδι  ατομικό και βαθμολογούμενο σε κάθε κίνηση.

Από το πινγκ πονγκ το παιδί φεύγει κουρασμένο και γεμάτο. Εκπαιδεύεται στην υπακοή και τη συμμόρφωση, την τήρηση κανόνων και την ευγενή άμιλλα. Η σκέψη – κίνητρο που το συνοδεύει είναι :

«Όταν προσπαθώ να κερδίσω το παιχνίδι, διεκδικώ την χαμένη ή υποτιμημένη μου αυτοεκτίμηση»

Καϊοπούλου Παρασκευή,
Ψυχολόγος Α.Π.Θ..

 

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...